Nepopíráme, že volba materiálu je dominantním prvkem realizace interiéru. Lze ale na podobnou „příčku“ dosadit i volbu stínícího systému, protože se velice často stává, že zákazník přijde do ochodu (nebo za designérem) s jasnou představou. Například s přáním nechat si vyrobit římské rolety, nebo japonské stěny. V ideálním případě, nebo v případě, že zákazník narazil „pouze“ na obchodníka, dostane na výběr z materiálů a po krátké domluvě může po nějakém čase obdivovat novu japonskou stěnu v obývacím pokoji.
Přístup k problematice oslunění a osvětlení interiérů:
Na dekorace se lze ale dívat i jako tlumení venkovního světla a v takovém případě stojí za to přemýšlet. Interiéry jsou různé co do dispozice, okenních otvorů a orientaci ke světovým stranám. Dokonce se liší i nároky svých uživatelů a proto nelze napsat, která varianta stínění je ta správná. Lze ale napsat, která varianta má jaký vliv na oslunění a osvětlení.
Pokud tedy řešíme v tomto článku stínění z dekoračních materiálů, mluvíme o těchto typech:
- Záclony a závěsy
- Japonské stěny
- Římské rolety
- Záclonové žaluzie
(použitý materiál: Záclona 9242 barva 16)
Ovlivnění průchodu světla systémem:
- Volbou materiál dekorační látky
- Volbou Konstrukce systému
Jak již bylo zmíněno v předcházejících odstavcích, je výběr materiálu zcela jistě dominantním prvkem ovlivňujícím výsledné oslunění a osvětlení v interiéru, které by pro mnoho laiků vystačilo k tomu, aby byly s tímto článkem víceméně spokojeni, ale nelze se nezmínit o případech, kdy toto nestačí!
Příkladem může být jednak „zamilovanost“ zákazníka do určitého materiálu záclony, nebo dekorační látky čemuž můžeme říkat „soft – výběr“ neboli výběr dle přání zákazníka, anebo naopak designér chápe problém, který by daný výběr způsobil a snaží se zákazníka přesvědčit, že zvolený materiál by byl v interiéru kontraproduktivní. Tedy jde o tzv. „hard – výběr“.
(použitý materiál: Záclona Lyon barva 27)
Řešení problému a třídění systémů dle jejich podílu na konstrukčním stínění:
Pokud si představíme jednoduchou bílou záclonu o standardní propustnosti světla a dáme jí do okna napnutou a poté zmuchlanou, jistě významně ovlivníme světelný tok do interiéru. Stejné se děje, pokud záclonu, nebo dekorační látku napneme do rovných panelů japonských stěn anebo na profil římské rolety, kde při plném zatažení netvoří materiál žádné záhyby. Více bude stínit záclona při klasickém nařasení 1:2, kdy je zvlnění materiálem vytvořeno větší stínění. Nejméně průchozí pro světlo je proto záclonové žaluzie, která má spotřebu materiálu na 1 metr v poměru 1:3,7 a ktomu po stranách každého zvlnění plastové lamely. Tento systém i přes svou nezpochybnitelnou eleganci vytváří největší „vlastní stínění“.
Pokud tedy srovnáme stínící systémy dle jejich konstrukčního stínění při použití stejného materiálu, bude srovnání následující:
- Nejméně stínící - Římské rolety a japonské stěny
- Středně stínící - Záclony a závěsy
- Nejvíce stínící - Záclonové žaluzie
(použitý materiál: Záclona 9242 barva 16)
Použití v praxi:
Přijde zákazník a zamiluje se do záclony, která je spíše hustší a tmavší a rád by si pořídil záclonovu žaluzii, přičemž má poměrně tmavý byt. Designér zákazníkovi nabídne buď při stejném materiálu volbu japonské stěny, nebo římské rolety, anebo světlejší materiál a volbu systému jaký zákazník požaduje. Pokud zákazník dá na rady odborníka, s největší pravděpodobností uspokojí své nároky v interiéru.
Autor článku: Ing.K.Smejkal (jednatel Styltex) www.Zaclona.cz